Városi Est 3: Mi lesz veled, parkolás?

A modern nagyvárosok egyik leglátványosabb tünetekkel jelentkező betegséges a parkoláshoz kötődik. Az alapvető magyarázat az egyre kevesebb parkolóhelyre adott: amikor a városokat megtervezték, még kevesebb autóval rendelkeztek a családok, így a lakótelepek sem a mai igények figyelembe vételével épültek ki. Ez ma konstans parkolási problémákat okoz, az új parkolóhelyek kialakításának azonban ára van… A 3. Városi Est utolsó tematikus asztalánál a parkolásról beszélgettek az állampolgárok és a szakértők.

A szakértő azzal indítja a gondolatokat, hogy altalánosan elmondható: adatokat kellene gyűjteni, nem ismert pontosan hány ingyenes parkolóhely van jelenleg. Ezek ismerete megkönnyítené a tervezést.

Belváros:

Több állampolgár felvetette, hogy szükség volna kerékpártárolókra, de nem csak a belvárosban: a közintézmények, boltok előtt is, így könnyebben tervezhető egy ügyintézős-mászkálós nap kocsi helyett kerékpárral. Ahhoz, hogy a tömegközlekedés életképes alternatíva legyen, javítani kell az utasok biztonságérzetét és a járművek tisztaságát – javasolta valaki.

Felmerült, hogy esetleg a Szemere utca – Kazinczy utca vonalról távolítsák el a buszforgalmat, csak a Centrum legyen belvárosi megálló. Az ötlet megosztó volt.

Nagy egyetértésben merült fel, hogy a belvárosi parkolóházak igénybevételének lehetősége legyen időkorláthoz kötve, emellett legyen olcsóbb a mély és drágább a felszíni parkolás, szűnjön meg vagy jelentősen dráguljon a parkolóbérlet vásárlásának lehetősége. Volt, aki szerint a város szélén ingyenes lehetne a parkolás, bár helyszínre ötlet nem volt.

Azt szeretnék az állampolgárok, hogy a jelenleg magánparkolást biztosító ingatlan tulajdonosok vigyenek véghez valódi fejlesztéseket, építsenek mélygarázsokat.

Volt, aki szerint a lakásrészhez elidegeníthetetlen parkolási jog járhatna.

Érdekes gondolat volt, hogy a rosszul kialakított parkolási lehetőségek megölik egyes közterek hangulatát. Az Antal József park a résztvevők szerint azért nem tölti be a tér eredeti funkcióját, mert körbeparkolható.

A belváros sétálóutca jellegének érdekében egyesek drasztikusan emelnék a parkolási díjakat.

Munkahelyek, iskolák:

A biciklitárolók szükségessége itt is felmerült.

Valaki arra hívta fel a figyelmet, hogy edukálni kell a lakosságot a gyalogos iskolába kísérés jótékony élettani és pszichés hatásairól, illetve a sétával, közösségi közlekedéssel történő munkába járás kapcsán. Ehhez a közösségi közlekedés fejlesztésére is szükség van.

Az iskolabusz-hálózat kiépítése egy nagyon fontos elem lehetne a rendszerben – gondolta valaki.

A „kiss and ride”, azaz a K + R parkolási rendszer kiépítése és népszerűsítése is segíthetne. Ez az, amikor a parkolóhelyeket kifejezetten arra a célra alakítják ki, hogy addig áll ott meg a szülő, amíg kiteszi a gyermeket az iskola előtt vagy annak közelében, majd tovább is hajt.

Lakónegyedek, lakótelepek:

A középületek és egészségügyi intézmények közelében olyan drága a parkolás, hogy a környező házak között próbálnak meg megállni az emberek – merült fel a probléma.

Valaki szerint javasolt a felvizsgálni, hogy mennyire kihasználtak a garázsok Miskolcon.

Ennél az altémánál is felmerült a közösségi közlekedés fejlesztésének szükségessége, az olcsóbb bérlet, a drágább parkolás, a nemzetközi példák jól mutatják a megtérülést.

Az asztalnál ülőket arról is megkérdezték a szakemberek, hogy számukra mi a még komfortos távolság, amit gyalog megtesznek az autójuk a célállomásuk között: a válaszok 200 – 500 méter közé estek.

A céges kocsik kérdése indulatokat szült, éppen annyian érveltek mellette, mint ellene

Turisztikai célpontok:

Alapvetően a P+R rendszer alapelvével mindenki egyet értett az asztalnál, különösen Lillafüred esetében érezték egy jó megoldásnak. Az állampolgárok a Majális parkot jelölték meg ideális helyszínnek egy ilyen jellegű parkoló kialakítására. Este csak a lakosság parkolhatna ezeken a helyeken.

A 3. Városi Est megrendezésével egy konfliktusos ügyet vállalt fel Miskolc önkormányzata és az együttműködő civilek: a város mindennemű közlekedéséről akartak beszélgetni az állampolgárokkal. A cél az volt, hogy az emberek minél inkább megismerjék a témát átszövő tényeket, amik nélkül nem lehet felelősségteljesen véleményt alkotni.

Ennek érdekében – a felkészülés jegyében – már az esemény előtt jelentettek meg szakmai információkat a szervezők. Akik regisztráltak és el is jöttek 2023. április 22-én az Estre, először gondolatébresztőnek szánt szakmai előadásokat hallgattak meg, hogy inspirálódjanak, majd a tematikus asztaloknál folytatták a vendégek.

Fotó: Illusztráció. Juhász Ákos // minap.hu