Városi Est 3: Hogyan épül fel a városi közlekedés rendszere?

A harmadik Városi Est újabb tematikus asztalánál szakértők segítségével azt igyekeztek jobban átlátni az érdeklődő állampolgárok, hogy mely tényezők befolyásolják egy adott település, jelen esetben egy nagyváros közlekedési hálózatának működését. Egy biztos: összetett rendszerről van szó, amelynek sok, gyakran egymással ellentétes igényt kellene kiszolgálnia… A következőkben olvasható számos szubjektív állampolgári vélemény is ezt támasztja alá.

Az asztalnál ülők először arra fókuszáltak, hogy a közlekedési hálózat hogyan változott meg az elmúlt 50 évben. Úgy találták, hogy a tömegközlekedés lassúvá vált, az autók pedig a reggeli és délutáni időszakban dugókat okoznak. A leggyorsabban ezen időszakokban kerékpárral lehet közlekedni annak ellenére, hogy nincs a teljes várost lefedő kerékpárút-hálózat. Fontos a városrészek közötti tömegközlekedés kiépítése. Jellemző Miskolc közlekedésére az észak-dél és a kelet-nyugat kiterjedtség. Fő csomópontja a Búza tér, amely fogadja a távolsági buszokat is.

Egyesek azt szeretnék, ha a közlekedési lámpák jobban össze lennének hangolva, hogy egy zöld hullámmal át lehessen menni észak-dél irányába.

A kötöttpályás közlekedést illetően is ötleteltek az asztalnál ülők. A villamos legyen a fő közösségi közlekedési eszköz. A buszok erre csatlakozzanak rá, ehhez fonódjanak – gondolták.

Mivel kelet-nyugati irányban van villamosvonalunk, cél, hogy kiépüljön észak-déli irányában is. A villamosközlekedés fejlesztését támogatja az EU is – jegyezték meg.

Elhangzott, hogy a kazincbarcikai vasútvonal mellett kiépülhetne a villamos, központja a Gömöri pályaudvar lehetne – a villamost azonban oda kell tenni, ahol a forgalmi célok vannak, ezért ez nem a legjobb megoldás.

Az 1A-s villamosra, amely csak a Diósgyőri Gimnáziumig jár nincs szükség – vetette fel valaki. A menetrendje is megbízhatatlan – tették hozzá, míg mások kihasználnák a volt gyárterületen meglévő síneket.

Amíg az észak-déli irányú villamospálya nem épül ki, legyen egy elzárt, elektromos buszoknak fenntartott buszsáv. Így a buszok nem állnak a dugóban és gyorsabbá válik a közösségi közlekedés a gépkocsikkal szemben.

A különböző városrészek közötti közlekedésről is gondolkodtak az asztalnál ülők. Megállapították, Miskolc városrészeinek geográfiai helyzete eltérő. Sok esetben ennek köszönhető, hogy egy megállót megy csupán az utas, amelyért ugyanazt a díjat kell fizetni, mintha végig menne a teljes vonalon. Ezért arra gondoltak a beszélgetőpartnerek, hogy lehetne olyan jegyárat megszabni, amelyben a megtett út az alapja a fizetésnek.

A Villanyrendőr és Tapolca között párhuzamos útvonalon közlekednek a buszok. Ide is villamost kellene kiépíteni, sőt azt sem tartanák egyesek ördögtől valónak, hogy a Villanyrendőrnél ne járjanak buszok, Diósgyőrt és az Egyetemvárost pedig jó lenne összekötni – gondolták.

Valaki azt is felvetette, hogy az 1-es és 1A-s buszokat meg kellene szüntetni.

Az ötletelés közepette megállapították, hogy a városrészek közötti közlekedésről kevés adat áll rendelkezésre.

Lillafüredről is gondolkodtak az asztalnál: a városrészből kitiltanák a gépkocsiforgalmat. Alternatívaként felmerült, a parkolás legyen olyan drága, hogy ne használják az autókat az odajutáshoz az emberek. Ezért a Majális parknál kell parkolót létrehozni. Van, aki csupán átutazik Lillafüreden, ezért kaput kell kialakítani, amely nézi, hogy egy-egy gépjármű mennyi időt tölt a területen.

Voltak, akik azt is szabályoznák, hogy mely városrészekben lehet magánparkolót létrehozni.

A mostani rezsihelyzet is hozott plusz gépkocsiforgalmat a városban, például bezárt a diósgyőri uszoda, ezért egyesek a Kemény Dénes uszodába járnak helyette. Nincs tömegközlekedés a két városrész között, így a szülők autókat használnak.

Több felvetés is elhangzott:

  • A villamos érje el a Búza teret.
  • Városrészenként kell kiépíteni a közlekedési csomópontokat.
  • Az Újgyőri főteret átalakítanák, mert a szerkezete nem megfelelő, állandósult a dugó – vélekedtek.
  • A tömegközlekedést jobbá kell tenni, például az északi tehermentesítő út 4 sávjából kettőt buszsávvá kell tenni. A párhuzamos közlekedéseket átalakítani.
  • Csúcsidőben a tömegközlekedési járatok számát növelni kell.
  • Búza tér – Tiszai pályaudvar: intermodális csomópont létrehozása fölösleges, de a buszok parkoltatását máshol kell megoldani nem a Búza téren.

A Miskolcon élők tájékozottsága kapcsán is fogalmaztak meg gondolatokat:

  • Hiába élünk a városban, nem értjük, melyik közlekedési fejlesztés miért történik.
  • Az utolsó nagy fejlesztés több mint 10 éve volt keleti-nyugati irányban: Diósgyőrben a villamos fejlesztésben, a Zöld nyíl program.
  • A dugót evidenciaként kezeljük. A tömegközlekedést kell támogatni, de ez csak akkor valósul meg, ha az gyors és pontos lesz.

A gépkocsiforgalom kapcsán:

  • Legyenek P+R parkolók Miskolc kapuinál, ahol ott lehet hagyni a gépkocsikat és tömegközlekedéssel, kerékpárral, alternatív módokon lehet bejutni a belvárosba.
  • A belvárosból teljesen ki kell tiltani a gépkocsikat.
  • A Fábián kapu közlekedési lámpa átütemezése, hogy a forgalom egyenletesebben haladhasson.
  • A turbókörforgalom megállítja a forgalmat, korlátozza a zöldhullámot.
  • Sokat kell a lámpáknál megállni, ezt át kellene nézni és javítani rajta, illetve a kihelyezett táblákat is felül kellene vizsgálni, mert sok helyen, sok esetben nem megfelelőek, indokolatlanok. Az útszűkítők sem minden esetben megfelelőek, felül kell vizsgálni azokat is.
  • Fontos lenne egy olyan platform megteremtése, ahol a közlekedés során szerzett tapasztalatokat, véleményeket el lehet mondani.
  • Autópálya összekötése Diósgyőrrel. Erre már voltak tervek.
  • A déli tehermentesítőn ne legyen sebességkorlátozás.
  • Az utak állapota nem jó, fordítani kell az útépítésre.

Kerékpározás:

  • A kerékpár a leggyorsabb közlekedési eszköz, de vonzóvá kell még tenni sokak számára.
  • A kerékpárosok számára biztosítani kell a biztonságot.
  • Oktatását az iskolában kell megkezdeni, külön figyelmet szentelni rá.
  • A kerékpárutak ne a fő közlekedési utak mentén legyenek.
  • Fontos lenne, hogy a kerékpárutat a gyalogosok, a babakocsisok, a kutyasétáltatók és mások hagyják meg a kerékpárosoknak.
  • A kerékpározás kerüljön be a gépkocsioktatásba is, hogy jobban tudjanak együttműködni az autósok és a kerékpárosok.
  • Lillafüredre vezetően szükség van kerékpárútra, hogy ne a gépkocsik között biciklizzenek az emberek.

A III. Városi Est megrendezésével egy konfliktusos ügyet vállalt fel Miskolc önkormányzata és az együttműködő civilek: a város mindennemű közlekedéséről akartak beszélgetni az állampolgárokkal. A cél az volt, hogy az emberek minél inkább megismerjék a témát átszövő tényeket, amik nélkül nem lehet felelősségteljesen véleményt alkotni.

Ennek érdekében – a felkészülés jegyében – már az esemény előtt jelentettek meg szakmai információkat a szervezők. Akik regisztráltak és el is jöttek 2023. április 22-én az Estre, először gondolatébresztőnek szánt szakmai előadásokat hallgattak meg, hogy inspirálódjanak, majd a tematikus asztaloknál folytatták a vendégek.