Petőfi utca: mi legyen a Szinva mentén? Közösségi Tervezés: SzZF 4.
Állapot
Nyitott
Vita kezdete
Vita vége
Mit szeretnének a Győri kapu és a belváros szomszédságában, a Petőfi utca mellett folyó Szinva mentén látni a helybeliek, illetve a miskolciak? Gyaloghidak, csobogók, szökőkút, horgászstég, „vízi vidámpark”, a parton sétány, kerékpárút, padok, szalonnasütő, sportpálya, nyugágyak, csúszda, lépcső, kondipark, játszótér? Kinek mi jut eszébe? Vagy semmi különösre nincs is szükség már itt?
Alul a párbeszéd-ablakokban van módja mindenkinek (miután regisztrált az oldalra) elmondani véleményét, akár pró, akár kontra érvelve.
A fenti címbeli rövidítés feloldása: „Szinva Zöld Folyosó”. A kifejezés első eleme értelemszerűen a városképi értelemben is meghatározó vízfolyásra, „Miskolc folyójára” utal, amellyel a borsodi megyeszékhely most már sok évtizedes távlatokban nézve is, úgymond, nemigen tud mit kezdeni... A „Zöld Folyosó” pedig egy készülő koncepcióra utal, ennek az elnevezése. Idézőjelben, hiszen még egyelőre nincs terv, nincs konkrét beruházás – csak a készülődés. (És azért külön írva, mert nem pontosan azonos a „zöldfolyosó” szakkifejezéssel jelölt ökológiai fogalommal.)
A „Szinva Zöld Folyosóról” az elmúlt hetekben indult meg a közös gondolkodás a városlakók, civil szakemberek és szervezetek, valamint a Városháza között. Ez a Közösségi tervezés nevű programelem második állomása; az első, kísérleti terep a görömbölyi pincesor volt tavasszal.
A Közösségi tervezés azt jelenti, hogy az önkormányzat megfogalmazza a kérdést, megjelöli a tervezési területet, megadja a rendelkezésre álló szempontokat, a szakmai elvárásokat és kihívásokat, szükség szerint a hatósági, városépítészeti és egyéb korlátokat – és ezután megadja a startjelet: szóljon hozzá mindenki-bárki, ki hova mit szeretne (vagy mit ne)!
Az előzetes szakmai felmérés abból indult ki, hogy a Szinva-mentén végigvezetendő útvonal elsősorban a gyalogos-, de még inkább a kerékpáros közlekedést vonzhatja magához. Ez az oka, hogy az alábbiakban bemutatott szakmai háttéranyagok legtöbbször kerékpárúttal kapcsolatos kitételeket tartalmaznak. Ez azonban nem jelenti, hogy az SzZF kizárólag bicikliút építéséről szólna! Az csak az egyik, ám jelen pillanatban a legkönnyebb megragadható eleme lenne a majdani beruházásnak. Szinte minden más – a Közösségi tervezés kérdése.
A háttéranyag grafikai részét a Főépítészi Kabinet kötelékében dolgozó Révai Márton építész készítette. Az ő munkája nyomán kialakult nagyméretű térképet mutattuk be például az augusztusban zajlott Szinva Örökség Napok keretében, több helyszínen. És ennek a hatalmas térképnek az egyes részleteit, az összesen 10 (11) szakaszra osztott Szinva-vonalnak a részleteit, kivágott-kinagyított részleteken. A grafikák közül az ötödiket mutatjuk itt meg, mellette az adott szakaszra vonatkozó előzetes főépítészi elemzés olvasható, címszavakban, lényegretörő megállapításokban. Ezek mind az ügy városépítészeti, mind közösségi tervezései, mind egyéb távlati vonatkozásait tartalmazzák (ezért a szövegben időnként előforduló ismétlődések).

5. SZAKASZ: Nagyváthy utca – Főtér
Jelentősége: az összekötő városrészek (mint a Győri kapu), illetve Új-Diósgyőr és a belváros közötti közlekedés biztosítása. Szakmai (városépítészeti) és közösségi tervezéssel kapcsolatos megközelítések egyaránt fennállnak: a belváros és Diósgyőr, Lillafüred turisztikai desztinációk összekötése a vendégforgalom számára. (Ez a szerep a felsőbb szakaszokon még jobban felerősödik.) A Petőfi utcán sáv-újraosztás lehet a megoldás a kétirányú kerékpársáv biztosítására. (A buszsáv jelenleg feleslegesnek minősíthető.) Kérdés, hogy a sávok – gyalogos, illetve biciklis közlekedés céljára – hogyan használják a bal, illetve a jobb partot.
A Zrínyi gimnázium utáni részen elképzelhető sétány a bal parton. Kérdésesként kezelhető az iskolai tornacsarnok mellett álló „Neptun búvárklub” ingatlanának státusza (ma már nem a sportegyleté), lakott volta, állaga – esetleges kiiktatása és a helyén a lakótelep és a vízpart közötti összekötő zöldsáv kialakíthatósága.
Szakmai (városépítészeti) és KÖZÖSSÉGI TERVEZÉSSEL kapcsolatos megközelítések egyaránt fennállnak: a belváros és Diósgyőr, Lillafüred turisztikai desztinációk összekötése a turistaforgalom számára. Ha a „Neptun” épület elkerül a Petőfi utca mellől, KÖZÖSSÉGI TERVEZÉS kérdése lehet: milyen közterület/zöldfelület alakítható ki a helyén?
A Petőfi, a Meggyesalja utcák, továbbá a Kiss Ernő, északi tehermentesítő, valamint a közeljövőben újraépítendő Thököly utcai híd jelentette átkötése nyomán átszerkeszthető a térségen keresztülhaladó gépjárműforgalom. Ennek függvényében a Szinva bal, illetve jobb parti Petőfi utcai aszfaltsávok forgalmi terhelése is átalakulhat. Következésképpen a csillapított forgalmú szakaszok jobb feltételeket kínálnak a kerékpározók, sétálók részére, a patakpart optimálisabb megközelíthetőségével.
(nyitófotó: Korányi Mariann)

Csatolmány
KONTRA érvelések
Nem érvelt a párbeszéd téma ellen senki.
PRO érvelések
Nem érvelt a párbeszéd téma mellett senki.